Aneta Rumińska: Czy mogłaby Pani powiedzieć kilka słów o Fundacji, aby przedstawić ją naszym czytelnikom, zanim przejdziemy do tematu akcji Działaj! Rozmawiaj!?
Małgorzata Nowicka: Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej działa od 10 lat. Jesteśmy obecni w całej Polsce, zarówno w małych miejscowościach, jak i w dużych miastach. Tworzymy programy, które są elastyczne i dostosowują się do różnych środowisk szkolnych. Obecnie wspieramy ponad 4000 placówek. Od początku zajmujemy się profilaktyką zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, skupiając się na profilaktyce i pozytywnym oddziaływaniu, a nie na gaszeniu pożarów. Jesteśmy partnerem kilku ministerstw, w tym Ministerstwa Edukacji Narodowej, które wspiera finansowo projekt Działaj! Rozmawiaj!.
Skąd wziął się pomysł na akcję Działaj! Rozmawiaj!? Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży stało się w ostatnich latach dość powszechnym tematem, co jest korzystne, bo coraz więcej osób działa na rzecz wsparcia młodych ludzi. Jak wyglądały początki tej akcji?
Małgorzata: Zajmujemy się zdrowiem psychicznym dzieci od 10 lat, koncentrując się na kompleksowym podejściu. Programy muszą być dostosowane do różnych grup - dzieci, młodzieży, rodziców, nauczycieli. W Polsce brakuje tradycji dbania o zdrowie psychiczne, dlatego edukacja w tym zakresie jest kluczowa. Działaj! Rozmawiaj! powstał na bazie europejskich i amerykańskich doświadczeń wsparcia rówieśniczego. Młodzież najczęściej szuka pomocy u swoich rówieśników, dlatego program skupia się na przygotowaniu młodych ludzi do wzajemnej pomocy oraz na wsparciu dorosłych w tej roli.
Program Działaj! Rozmawiaj! jest bardzo holistyczny, skierowany do całego środowiska młodego człowieka, a nie tylko do jednej grupy, jak nauczyciele czy rodzice. To bardzo imponujące.
Małgorzata: Dziękuję. Od początku wiedzieliśmy, że aby program odniósł sukces, musimy objąć nim wszystkich, którzy są w otoczeniu dziecka. Zaczynamy od nauczycieli i rodziców, bo to oni pracują bezpośrednio z młodymi ludźmi. W Działaj! Rozmawiaj! młodzi ludzie uczą się, jak wspierać się nawzajem, ale zawsze pod opieką dorosłych, którzy są do tego przygotowani.
Zgadzam się, że młodzi ludzie nie powinni być pozostawieni sami sobie. Jak zabezpieczacie ich przed przeciążeniem?
Małgorzata: Młodzi ludzie nie są terapeutami ani psychologami. Uczymy ich, jak rozmawiać i do kogo zgłosić problem, ale nie wchodzą w rolę terapeuty. Ważne jest, aby osoby zaangażowane w program były stale monitorowane i miały wsparcie, żebyśmy mogli zareagować, jeśli pojawią się problemy.
Co z placówkami, które jeszcze nie dostrzegają istoty działań takich jak Działaj! Rozmawiaj!? Jak przekonać je do zmiany?
Małgorzata: Mamy programy, które pomagają rozpocząć zmiany w szkołach, na przykład „Szkoła Myślenia Pozytywnego”. Przeprowadzamy badania klimatu szkoły, co pomaga zrozumieć, gdzie są problemy i jak je rozwiązać. Ważne jest, aby dyrektorzy i nauczyciele byli zaangażowani w budowanie lepszego klimatu w szkołach, bo to przekłada się na lepsze wyniki edukacyjne.
Czy widzicie różnice demograficzne w zgłaszających się szkołach? Czy szkoły z mniejszych miejscowości są bardziej otwarte na współpracę?
Małgorzata: Tak, często wybieramy szkoły z mniejszych miejscowości, bo tam doceniane są nasze działania. W dużych miastach, jak Warszawa, szkoły mają więcej możliwości, ale w mniejszych miejscowościach relacje z placówkami są często bliższe i bardziej doceniane.
Małe rzeczy mogą pokazać, że zmiana jest realna. Wasze podejście, które kładzie nacisk na relacje i wsparcie, jest naprawdę godne podziwu.
Małgorzata: Zgadzam się. Ważne jest, aby młodzi ludzie wiedzieli, że mogą liczyć na wsparcie, i aby rozwijali kompetencje, które pomogą im radzić sobie z wyzwaniami. Jesteśmy obok nich, gotowi do pomocy, ale dajemy im przestrzeń do podejmowania decyzji.
Więcej informacji o Szkole Myślenia Pozytywnego znajdą Państwo na stronie: https://programsmp.pl/
Z kolei na stronie Fundacji Instytut Edukacji Pozytywnej znajdą Państwo szczegółowe informacje na temat projektu Działaj! Rozmawiaj! https://instytutep.pl/