Fundacja Sarigato ruszyła z kampanią „Na równi w cyfrowym świecie”.

Otwarty dostęp

Angielski online, korepetycje z nauk ścisłych, warsztaty z programowania czy robotyki. Technologia na wyciągnięcie ręki? Okazuje się, że jednak nie dla wszystkich. Na problem zwraca uwagę kampania „Na równi w cyfrowym świecie”, realizowana przez Fundację Sarigato (projekt Hakersi). W tym roku partnerem i współorganizatorem Gali Hakersów została Fundacja TVP.

- Dzieci z domów dziecka i potrzebujących środowisk nie mają łatwego dostępu do nowoczesnych narzędzi i dodatkowych możliwości edukacyjnych. Często brakuje im wsparcia, by mogły wyrównywać wiedzę, rozwijać swoje pasje, zdobywać umiejętności cyfrowe i tzw. kompetencje przyszłości – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato, która od 2016 r. prowadzi ogólnopolski projekt „Hakersi”, wspierający edukację technologiczną dzieci wykluczonych cyfrowo.

Jak pokazują statystyki, w Polsce przybywa dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej, placówki stają się coraz bardziej przepełnione i rośnie liczba podopiecznych pieczy zastępczej. Z danych GUS wynika, że na koniec 2024 r. w pieczy zastępczej przebywało 77,3 tys. dzieci. 

„Zhakować” przyszłość na lepsze

To, co dla jednych wydaje się czymś oczywistym i codziennym, dla innych jest marzeniem – o posiadaniu własnego komputera, rozwijaniu hobby związanego z informatyką czy otrzymaniu wsparcia w nauce, by dostać się do szkoły średniej.

„Nie każde dziecko ma ten sam start. Ale możemy sprawić, by było „na równi”.  Dajmy dostęp, wiedzę i nadzieję tam, gdzie jej brakuje” – zachęcają przedstawiciele Fundacji Sarigato.

W ramach kampanii „Na równi w cyfrowym świecie” powstała dedykowana strona: https://hakersi.pl/na-rowni-w-cyfrowym-swiecie/, gdzie można dowiedzieć się więcej o samej inicjatywie, poznać historie dzieci i sposoby wspierania ich edukacji.

Kampanii towarzyszy również rekrutacja wolontariuszy – SuperBohakerów, którzy wspólnie z podopiecznymi fundacji „hakują” rzeczywistość na lepsze. Dołączyć może każdy, kto chce pomóc i podzielić się swoim czasem – nie jest wymagane doświadczenie zawodowe w IT ani przygotowanie pedagogiczne. Fundacja zapewnia szkolenia metodyczne i dostęp do potrzebnych narzędzi.

Gala Hakersów na Woronicza

Jednym z kluczowych elementów kampanii będzie Gala Hakersów – wyjątkowa inicjatywa na mapie wydarzeń edukacyjno-technologicznych, zaplanowana na 27 września.

Dzięki gościnności Telewizji Polskiej gala odbędzie się w siedzibie TVP przy ul. Woronicza w Warszawie.

– Jesteśmy szczęśliwi, że możemy pomagać dzieciom wykluczonym, bo właśnie to jest jednym z głównych celów naszej Fundacji – podkreśla Katarzyna Dowbor, prezes Fundacji TVP, która w tym roku została partnerem i współorganizatorem Gali Hakersów. – Dzięki takim inicjatywom pokazujemy, że wspólnie możemy realnie zmieniać przyszłość najmłodszych.

– To dopiero początek naszej współpracy – zaznacza Piotr Jabłoński, członek Zarządu Fundacji TVP. – Część dzieci zostanie zaproszona do Akademii Telewizyjnej TVP, gdzie specjalnie dla nich zostanie poprowadzony roczny kurs o mediach, pułapkach, jakie czyhają na nas w Internecie, fake newsach i innych zagrożeniach cyfrowych.

Edukacja cyfrowa – dlaczego jest tak ważna?

Jak tłumaczą organizatorzy kampanii, nierówny start w wieku szkolnym sprawia, że na kolejnych etapach problem tylko się pogłębia. Dbając o edukację technologiczną, wspieramy młodych ludzi w:

  • rozpoznawaniu zagrożeń online i odkrywaniu możliwości, jakie oferuje świat technologii,
  • budowaniu świadomości i odporności cyfrowej,
  • kształtowaniu dobrych nawyków dotyczących higieny cyfrowej,
  • rozwijaniu tzw. kompetencji przyszłości,
  • pielęgnowaniu zainteresowań i pasji związanych z technologią,
  • rozwijaniu proaktywnej postawy – bycie cyfrowym twórcą i korzystanie z przydatnych w szkole, w życiu i w pracy narzędzi cyfrowych, zamiast biernej postawy nastawionej wyłącznie na konsumpcję treści i obrazów,
  • łatwiejszym wejściu do świata pracy.

 

Pomóż zhakować przyszłość: https://hakersi.pl/na-rowni-w-cyfrowym-swiecie/

W kampanię i partnerstwo Gali Hakersów zaangażowały się znane marki:
Partner Główny - Fundacja TVP oraz partnerzy: Microsoft, Aktin, Nordea Bank w Polsce, Starbucks Polska, Shape Robotics, BLIK, Łukasiewicz - Instytut Mikroelektroniki i Fotoniki, który realizuje projekt ESSA – Experimental Science Szkoła JutrA, Wykop.pl, Salesbook, K3System IT Solutions, Edu-Stacja, Wielka Koalicja Przeciwko Hejtowi.

Patronat honorowy nad galą objęła Telewizja Polska.

Patronatu medialnego udzieliły Rzeczpospolita, rp.pl, Wirtualna Polska, Android.com.pl, Charaktery, Małe Charaktery.

 

 

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI