Zajęcia rozwijające kreatywność – radość z samodzielnego tworzenia

Strefa rodzica

Kreatywność ożywia martwe rzeczy, a wyobraźnia to jej nieodłączny element. To właśnie ona odróżnia istotę ludzką od innych gatunków stąpających po ziemi. Jesteśmy twórcami, bo natura obdarzyła człowieka, a dokładniej jego mózg niezwykłą zdolnością do tworzenia nowych rzeczy. Współczesne zajęcia rozwijające kreatywność, to najprościej mówiąc lekcje, których głównym celem jest ćwiczenie umiejętności myślenia twórczego. Inspirowanie najmłodszych do nauki to trudna sztuka, która wymaga nie tylko cierpliwości i systematyczności, ale przede wszystkim innowacyjnego podejścia do zajęć. Rozbudzić naturalną ciekawość uczniów, zafascynować ich nową wiedzą i ujrzeć w ich oczach iskierkę radości. To marzenia każdego pedagoga, bo nic tak nie satysfakcjonuje nauczycieli, jak samodzielne odkrywanie świata przez wychowanków. W poniższej treści podpowiemy, jakie tematy zajęć sprzyjają kreatywnym działaniom uczniów i dlaczego warto uczestniczyć w lekcjach rozwijających samodzielną ekspresję i inicjatywę.

Zajęcia rozwijające kreatywność – Istotne korzyści aktywnego uczenia

  • Uwrażliwienie jednostki na piękno natury.
  • Rozwijanie motywacji do podejmowania samodzielnych decyzji i działań.
  • Poznawanie własnych możliwości twórczych, talentów i zdolności (szczególnie plastycznych, technicznych i muzycznych).
  • Kształtowanie postawy badacza ciekawego świata i zachodzących w nim zjawisk.
  • Budowanie zaufania do samodzielnego sposobu myślenia i podejmowania decyzji.
  • Kształtowanie zdolności analizowania, dostrzegania detali oraz różnic.
  • Kształtowanie zdolności do łączenia elementów w całość.
  • Otwartość na nowe pomysły i kierunki działania, brak szufladkowania i niwelowanie myślenia szablonowego.
  • Kształtowanie plastyczności myślenia.
  • Wyrabianie umiejętności szybkiej adaptacji do nowych sytuacji i zmian.
  • Budowanie silnego poczucia wartości i sprawstwa (kształtowanie pozytywnego obrazu samego siebie).
  • Nabywanie umiejętności nadawania przedmiotom różnych funkcji, właściwości i sposobów wykorzystania ich w życiu codziennym.
  • Kształtowanie zdolności czerpania z różnych dziedzin, materiałów i źródeł podczas nauki i rozwiązywania problemów.
  • Akceptacja siebie, swoich działań i powstałych tworów.
  • Nauka wyrażania swoich uczuć i emocji za pomocą różnych metod i środków wyrazu.
  • Usprawnianie umiejętności manualnych.
  • Kształtowanie postawy twórczej.
  • Poznawanie różnych technik plastycznych, wyzwalanie ekspresji i wrażliwości plastycznej.
  • Rozwijanie poczucia estetyki.
  • Doskonalenie słuchu.
  • Nauka niezależności i samodzielnej organizacji czasu wolnego (na miarę indywidualnych możliwości każdego wychowanka).

 

Chcesz lepiej poznać temat komunikacji z dzieckiem? Sprawdź nasz artykuł: Jak rozmawiać z dzieckiem o śmierci?
 


Przykładowe ćwiczenia rozwijające kreatywność dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów szkół podstawowych

Ćwiczenie 1.

Uczniowie siadają w kole, a nauczyciel rozpoczyna zabawę od słów: ,,Co jest potrzebne Ci do…’’:

  • upieczenia muffinów,
  • nakręcenia filmu,
  • wyjazdu nad morze,
  • napisania własnej książki,
  • łowienia ryb,
  • namalowania pięknego obrazu,
  • wyjścia na deszcz?

Po zadaniu pytania nauczyciel turla piłkę do pierwszej, przypadkowej osoby, która wymienia jedną rzecz (np. Co jest potrzebne Ci do wyjścia na deszcz? Odpowiedź ucznia: kalosze). Po udzieleniu odpowiedzi podopieczny turla piłkę do kolejnej osoby. Po uzyskaniu wyczerpującej ilości odpowiedzi nauczyciel zadaje kolejne przygotowane wcześniej pytanie. Możliwe jest również zadawanie pytań przez uczniów.  

Ćwiczenie 2.

Uczniowie dostają arkusze papieru i farby. Ich zadaniem jest namalować wymarzoną bezludną wyspę. Następnie nauczyciel rozpoczyna dyskusję od zdania: ,,Na moją wymarzoną bezludną wyspę zabrałbym pięć potrzebnych rzeczy. Byłyby to…’’

Ćwiczenie 3.

Uczniowie siadają w kole lub siedzą w ławkach, a nauczyciel rozpoczyna zabawę od słów: ,,Co by było, gdyby…’’:

  • ryby zaczęły mówić ludzkim głosem,
  • na Ziemi zapanowała ciemność,
  • przestała istnieć grawitacja,
  • zniknęła szkoła,
  • wszyscy ludzie wyglądali tak samo,
  • nie było granic,
  • pieniądze spadały z nieba,
  • ludzie się nie starzeli,
  • zniknęły telewizory i telefony komórkowe,
  • nie było wakacji,
  • każdy znał myśli innych?

Ćwiczenie 4.

Sztuczki z wodą. Nauczyciel przygotowuje materiały do realizacji wybranego eksperymentu z filmu. Uczniowie biorą czynny udział w ćwiczeniu i obserwują zachodzące zmiany i reakcje.
 


Ćwiczenie 5. (dla uczniów szkół podstawowych)

Poznawanie znaczenia popularnych zwrotów, powiedzeń i przysłów poprzez zajęcia rozwijające kreatywność - kalambury. Po odgadnięciu hasła, nauczyciel pyta o znaczenie danego przysłowia. Przykłady:
 

Co na sercu, to i na języku.

Baba z wozu, koniom lżej.

Pracowity jak pszczoła.

Darowanemu koniowi w zęby się nie zagląda.

Cisza jak makiem zasiał.

Być kulą u nogi.

Uderz w stół, a nożyce się odezwą.

Gdyby kózka nie skakała, to by nóżki nie złamała.

Jak cię widzą, tak cię piszą.

Kto rano wstaje, temu Pan Bóg daje.

Każdy kij ma dwa końce.

Jak ryba w wodzie.

Kłamstwo ma krótkie nogi.

Kto pierwszy ten lepszy.

Gdy się człowiek spieszy, to się diabeł cieszy.

Mieć dwie lewe ręce.

Nie rzucaj słów na wiatr.

W gorącej wodzie kąpany.

Niedaleko pada jabłko od jabłoni.

Paluszek i główka to szkolna wymówka.

Praca nie zając, nie ucieknie.

Piąte koło u wozu.

Pierwsze koty za płoty.

Prawda w oczy kole.

Porywać się z motyką na słońce.

Przyszła koza do woza.

Siedzieć cicho, jak mysz pod miotłą.

Słuchaj uchem, a nie brzuchem.

Strach ma wielkie oczy.

Szukać igły w stogu siana.

Gruba ryba.

Co ma piernik do wiatraka?

Do wesela się zagoi.


Czy komputerowe zajęcia rozwijające kreatywność to dobra forma rozwoju uczniów?

Dawno temu, doradca bankowy Forda powiedział mu dosadnie: ,,Koń zawsze był, jest i będzie, a samochód to przelotna moda’’. Na szczęście pomysłowy i pełen nadziei Ford nie dał się zniechęcić do zainwestowania wszystkich pieniędzy i czasu w samochodowy przemysł. Skutkiem jego decyzji są niewyobrażalne zyski i prestiż marki. Nowoczesne podejście do edukacji oraz wykorzystanie na zajęciach rozwijających kreatywność komputerów, w dużym stopniu pomaga odkrywać talenty i drzemiący w podopiecznych potencjał. Więcej na temat nowoczesnych technologii w edukacji znajdziecie tutaj.
 


W Internecie krąży znany cytat E. Raudseppa, w którym czytamy, że ,,Era ludzi inteligentnych ma się ku końcowi. Nadchodzi era ludzi twórczych’’. A gdyby tak umiejętnie połączyć walory umysłowe z działaniem kreatywnym i kształtować w uczniach potrzebę rozwoju intelektualnego za pomocą tworzenia? Wykorzystanie inteligencji w ćwiczeniach twórczych to cenna umiejętność, dlatego zadaniem nauczyciela, jest tworzenie karty pracy, która zagwarantuje podopiecznym nie tylko zabawę, aktywność i czynny udział w rozwiązaniu problemu, ale w konsekwencji wzbogaci uczniów o cenną wiedzę. To gwarancja rozwoju, pielęgnowania inteligencji i samodzielnych działań uczniów podczas zajęć. Nauczyciel kreatywny stymuluje i motywuje uczniów do myślenia i poszukiwania rozwiązań. Pobudza ciekawość, nawiązuje dialog, podąża w myśleniu za uczniami i przede wszystkim rozpoznaje ich potrzeby. Zajęcia rozwijające kreatywność to doskonały sposób na poznanie swoich podopiecznych i wspólną naukę.


Źródła:

https://pracownik.kul.pl/files/12440/public/Kreatywnosc.pdf

https://www.glospedagogiczny.pl/artykul/jak-rozwijac-kreatywnosc-uczniow-wykorzystujac-nowoczesne-technologie-w-edukacji

https://www.glospedagogiczny.pl/artykul/jak-pobudzac-mozg-do-tworczego-dzialania-tajniki-treningu-kreatywnosci

https://www.glospedagogiczny.pl/artykul/przepedzic-nude-i-monotonie-ze-szkol

http://www.structum.pl/czytelnia-pdf-op/Trening_kreatywnosci_Podrecznik_dla_pedagogow_psychologow_i_trenerow_grupowych_trekre.pdf

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI