Jak przygotować dziecko do pierwszej klasy?

Strefa rodzica

Pójście do szkoły wiąże się ze szczególnymi emocjami dla dziecka i jego rodziców. Towarzyszy temu ekscytacja, strach i obawy. Czy dziecko sobie poradzi i czy odnajdzie się w nowej rzeczywistości? Takie pytania często pojawiają się w głowach opiekunów. Mimo że pierwsze szkolne chwile mogą wydawać się zatrważające, nie muszą być straszne. Wszystko zależy od podejścia. Zobaczmy zatem, jak przygotować dziecko do pierwszej klasy, aby te chwile niosły za sobą miłe, a nie negatywne wspomnienia. 

 

Każda zmiana niesie za sobą niepokój, a w przypadku pójścia do szkoły  następuje etap wkraczania z okresu przedszkolnego we wczesnoszkolny, gdzie śmiało możemy powiedzieć, życie dziecka wywraca się do góry nogami. Całodzienne zabawy i beztroskę zastępuje tornister, książki i wymagana obowiązkowość, a także dyscyplina. Jak przygotować dziecko do pierwszej klasy, aby pomóc mu łagodnie znieść nową sytuację i pokazać jej pozytywy? 

 

Jak przygotować dziecko do szkoły?

 

Przede wszystkim porozmawiaj z dzieckiem, jak się czuje na myśl o tym, że wkrótce rozpocznie naukę w szkole. Analizując jego wypowiedź, będziesz wiedzieć, czego się obawia i które niepokoje wyciszać w pierwszej kolejności. Oprócz tego warto zastosować kilka praktycznych rozwiązań i kroków, które powinniście modyfikować do osobowości i charakteru dziecka. 

 

  1. Nim zadzwoni pierwszy dzwonek – nie informuj dziecka, że idzie do szkoły z dnia na dzień. Metoda „zrywanego plastra” nie da efektu szybko i bezboleśnie, a wręcz przeciwnie. Opowiadaj dziecku o szkole i czym się różni od przedszkola. Powiedz, że każdy w jego wieku rozpoczyna edukację i że to pierwszy krok dorastania. Ponieważ dzieciom często trudno sobie wyobrazić jak wygląda szkoła i szkolne klasy, wykorzystaj dni otwarte placówki, do której chcesz zapisać dziecko. Wspólne zwiedzanie znacznie oswoi przyszłego ucznia z murami szkoły i pozwoli mu zaakceptować emocjonalnie nadchodzące zmiany. 
  2. Nie strasz –  unikaj powiedzeń „Jak pójdziesz do szkoły, to będziesz MUSIAŁ się uczyć”, albo „Jak pójdziesz do szkoły, to nie będziesz mieć czasu na zabawę”. Takie informacje niosą za sobą bardzo negatywny wydźwięk i prowadzą do stałego lęku. Zamiast tego porozmawiaj z dzieckiem, że jego dzienny harmonogram ulegnie zmianie. Ustalcie razem plan dnia, uwzględniając zajęcia szkolne. Nie zapomnij, aby w harmonogramie znalazło się miejsce na wspólny relaks i odpoczynek. 
  3. Zapewniaj, motywuj, wspieraj – dzieci słysząc o tym, że będą uczyć się nowych rzeczy oraz będzie im zadawana praca domowa, mogą czuć niepokój. Zapewnij swoją pociechę, że jeśli nie będzie sobie radzić, to Ty jej pomożesz. Dodatkowo podkreśl, że początki szkoły nie są trudne i dostosowane do poziomu początkujących pierwszoklasistów. Możesz opowiedzieć o swoich przeżyciach związanych ze szkołą, co doda otuchy dziecku i je zmotywuje. 
  4. Nowi przyjaciele – szkoła to nie tylko obowiązki i wymagania. To także nowe przyjaźnie i znajomości, które osłodzą każdą wspólną przerwę na korytarzu szkolnym. Staraj się dziecku przedstawić jak najwięcej pozytywów, dzięki czemu na myśl o szkole nie będzie mogło się doczekać nowych czekających go doświadczeń. 
  5. Samodzielność – jeśli Twoja pociecha dalej ma problem z zawiązywaniem butów, pora na drobny kurs samodzielności. Postaraj się, aby dziecko w murach szkolnych radziło sobie z podstawowymi rzeczami – zakładanie butów, zmiana ubrań na wf, pakowanie tornistra. Nie tylko nauczysz go odpowiedzialności, ale podniesiesz jego samoocenę. Samodzielność przysparza wiele radości i dodaje pewności siebie, która zapewne będzie potrzebna w początkowych szkolnych chwilach. 
  6. Wspólne zakupy – kupowanie przyborów szkolnych może być świetną i relaksującą zabawą, przygotowującą na edukacyjne doznania. Pozwól dziecku wybrać zeszyty, piórnik, tornister i resztę potrzebnych rzeczy. Dzięki temu przygotowania będą dla niego radosne i zaczną się w miłej atmosferze. 
  7. Idź na rozpoczęcie roku – towarzysząc dziecku w tym jakże ważnym dniu, okażesz swoje wsparcie i zapewnisz mu poczucie bezpieczeństwa. Być może pomożesz mu nawiązać nową znajomość i dobrą relację z wychowawcą. 

 

Nie zapomnij poinformować dziecka, że w razie jakichkolwiek problemów, kłopotów czy ciężkich sytuacji powinno od razu się z Tobą skontaktować. Jeśli Twoje dziecko nie ma telefonu komórkowego, z którego zawsze może zadzwonić, koniecznie pokaż mu, gdzie jest sekretariat i gdzie uzyska potrzebną pomoc. 

Przygotowanie do szkoły podstawowej – dzieci nadpobudliwe ruchowo 

Przygotowanie dziecka do szkoły bywa wyzwaniem, ale przygotowanie do pierwszej klasy dziecka z ADHD lub nadpobudliwością ruchową dla wielu rodziców wręcz graniczy z cudem. Szkoła rządzi się innymi zasadami i regułami, a jedną z nich jest uważne słuchanie lekcji w szkolnej ławce. Aby Twoja pociecha mogła wpasować się w tradycyjny system edukacji, potrzebna będzie cierpliwość, wyrozumiałość i liczne rozmowy. Staraj się, aby harmonogram dnia dziecka zawierał wiele aktywności, które zrekompensują mu kilkugodzinne „siedzenie w ławce”. Dodatkowe zajęcia ruchowe w szkole mogą być doskonałym pomysłem. Twoja pociecha będzie mieć większą motywację do uważnego słuchania lekcji, jeśli będzie wiedzieć, że zaraz po nich da upust swojej energii.

Nie zapomnij porozmawiać również z wychowawcą i pedagogiem szkolnym. Jeśli nauczyciele będą mieć wiedzę, że w ich klasie znajduje się „żywe srebro”, będą mogli zmodyfikować swoje metody nauczania.  Dzięki temu dziecko nie zrazi się do zajęć lekcyjnych i będzie starało się sprostać odgórnym wymogom. 

 

Oczywiście pomimo powyższych rad, nie zawsze spotkasz się z entuzjazmem ze strony dziecka. Bunt, niechęć lub konkretna informacja, że dziecko nie chcę chodzić do szkoły, nie są odosobnione. Dzieci nie chcą i boją się zmian, a oswojenie się z nowym otoczeniem wymaga czasu. Bądź zatem cierpliwa i nie panikuj, jeśli natrafisz na silny opór. Postaraj się znaleźć główną przyczynę problemu i go wyeliminować. Im wcześniej zaczniesz oswajać dziecko z informacją, że idzie do szkoły, tym lepiej. Dzięki temu Twoja pociecha przygotuje się do tego mentalnie i 1 września będzie w pełni gotowa, by zasilić szeregi pierwszoklasistów! 

 

Bibliografia:

  1. Przygotowanie dziecka do szkoły. Ostatni dzwonek! Anna Brzezińska, Instytut Psychologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
  2. Przed progiem, jakie umiejętności są potrzebne do rozpoczęcia nauki w pierwszej klasie i jak je rozwijać? Małgorzata Skura, Michał Lisicki, Dorota Sumińska.
  3. Przygotowanie dziecka sześcioletniego do roli ucznia: teoretyczny zarys tematu, Piotr Kowolik. 
  4. Psychoedukacja dzieci – kilka porad dla rodziców i nauczycieli
  5. Psychoedukacja Asertywność. Stres. Emocje. Samoocena. Komunikacja interpersonalna
     

Przypisy