Jak wybrać terapeutę dla dziecka?

Strefa rodzica

W momencie narodzin dziecka rodzice stoją w obliczu nowych sytuacji, wyborów i dylematów. Chcąc jak najlepiej dla swojej pociechy, analizują, jaki kupić fotelik, butelkę czy do jakiego przedszkola ją zapisać. Czasami dylematy dotyczą mniejszych lub większych spraw. Jak wybrać terapeutę dla dziecka, zdecydowanie należy do kwestii bardziej złożonych i wymagających głębszej analizy. Czym zatem warto się kierować i na czym się skupić? 

 

Nim przejdziemy do sedna sprawy, warto się zastanowić, kiedy w zasadzie potrzebny jest terapeuta? Mimo poszerzania światopoglądu społecznego na zagadnienia związane z psychologią i pedagogiką, dalej popularny jest pogląd sugerujący, że terapeuta dla dziecka to wymysł mody i poprawności politycznej. Hasła „Kiedyś tego nie było i komu to potrzebne” wciąż urzędują w naszej wspólnej przestrzeni, dlatego konieczne jest wyjaśnienie zasadności korzystania z pomocy terapeutycznej u dzieci. 

W jakim wieku z dzieckiem do psychologa?

Łamiąc stereotypy, psycholog nie jest terapeutą, który zajmuje się tylko dorosłymi, lub nastolatkami w okresie buntu. Nie ma limitu wiekowego, dlatego, jeśli rodzice zauważą jakieś niepokojące objawy u swojej pociechy czy coś, co w jej zachowaniu odbiega od pewnej normy charakterystycznej dla wieku, warto skonsultować się z psychologiem. Terapeuta dziecięcy odgrywa rolę kontrolną, aby określić, czy dziecko rozwija się prawidłowo tylko być może w innym tempie lub potrzebuje jakiejś formy wsparcia rozwoju. Im wcześniej zostanie rozpoznany ewentualny problem, tym szybciej i łatwiej można go rozwiązać.

Jakie dokładnie problemy może rozpoznać psycholog? Zarówno rozwojowe, jak i emocjonalne. Mogą one dotyczyć lęku separacyjnego, neofobii żywieniowej czy zaburzeń psychoruchowych. Czasami może uznać za zasadne skonsultowanie się z innym specjalistą np. logopedą, który przedstawi metody wspomagania rozwoju mowy dziecka, jeśli pociecha wykazuje cechy charakterystyczne dla spectrum autyzmu lub ma trudności z opanowaniem mowy i słownictwa. 

Chcesz dowiedzieć się więcej? Przeczytaj nasz artykuł: "Emocje dziecka: Jak pomóc je regulować?"

Jak wybrać psychologa dziecięcego?

Wybór terapeuty dla dziecka nie powinien być przypadkowy. Dlaczego? Bo od jego umiejętności i zaleceń, w dużej mierze zależeć będzie tempo rozwoju pociechy i prawidłowe rozpoznanie problemu. Koniecznie zatem sprawdź specjalizacje terapeuty, jego obszary badań, możliwości terapeutyczne i prowadzone zaburzenia. Nie są to informacje trudne do znalezienia. Zazwyczaj terapeuci umieszczają swój zakres działań na swoich profilach lekarskich lub stronach internetowych. W drugiej kolejności sprawdź opinie w internecie. Oczywiście nie chodzi o to, aby znaleźć specjalistę, który ma 100% zadowolonych pacjentów – nie ma ideałów i zawsze może się komuś przytrafić negatywna opinia. Zwróć jednak uwagę na treść ocen: czy terapeuta jest empatyczny, czy uważnie słucha i czy mali pacjenci go lubią. Oprócz tego szukaj informacji o efektach jego działań terapeutycznych. Wdzięczni rodzice bardzo często opisują przypadki swoich pociech i jak udało się rozwiązać problemy dzięki odpowiedniej terapii. 

Terapeuta dla dziecka nie będzie jednorazową przygodą, dlatego bierz pod uwagę osobowość pociechy. Przed kim lepiej się otworzy? Może swobodniej czuje się w towarzystwie kobiet, a może nie ma to znaczenia, bo zwraca uwagę na inne rzeczy? Warto to też uwzględnić przy wyborze.

Jesteś ciekawy, jak może wyglądać życie z partnerem z ADHD? Zajrzyj do naszego artykułu: "Twój partner ma ADHD - co robić?"  

Psycholog dziecięcy – jak wygląda wizyta? 

Mimo dokonanego wyboru, to pierwsza wizyta powinna być dla nas ostatecznym wyznacznikiem dobrej decyzji. Bywa tak, że pozytywne opinie w internecie, rekomendacje i wykształcenie psychologa blakną w praktyce. Pamiętaj, że oprócz wiedzy czy doświadczenia, każdy fachowiec – również terapeuta – ma swoją osobowość, przyzwyczajenia, wady i zalety. Nie znajdziemy człowieka idealnego, ale każdy fachowiec musi w pracy wykazywać  profesjonalne podejście do sprawy. To samo tyczy się wyboru psychologa, który stanie się waszym doradcą i wyznaczy kierunki rozwoju Twojego dziecka. Jak zatem powinna przebiegać wizyta?

Pierwsze spotkanie zazwyczaj odbywa się bez dziecka. Podczas niej, psycholog przeprowadza z rodzicami dokładny wywiad – co ich niepokoi, jak przebiegała ciąża i pierwsze miesiące życia dziecka, a także wyjaśnia możliwy zarys terapeutyczny. To pora na swobodne pytania z Twojej strony i wspólną analizę działań. Być może będziesz musiał wypełnić kwestionariusze i testy zawierające szereg pytań dotyczących codziennych rytuałów czy zachowań dziecka. Dopiero po tym etapie następuje spotkanie z dzieckiem. Tak zwana wizyta zapoznawcza ułatwi terapeucie wyciągnięcie pierwszych wniosków i ewentualnie upewni o konsultacji z innymi terapeutami. Im młodsze dziecko, tym wizyta bardziej będzie przypominać wspólną zabawę lub swobodne spotkanie – wszystko zależy też od problemu, z jakim przyszliście. 

Pamiętaj jednak, że ta wizyta powinna odbyć się pod Twoim okiem. Jeśli terapeuta poprosi Cię o wyjście do poczekalni, nie decyduj się na to przy pierwszej wizycie z dzieckiem. Takie metody są zasadne, gdy Ty i Twoje dziecko dobrze poznacie się już z terapeutą i zaczniecie mu ufać. Zajęcia dziecka z samym specjalistą pozwalają na dostrzeżenie ewentualnych innych zachowań pociechy, która w Twojej obecności może wykazywać inne wzorce postępowania lub może mieć opory przed powiedzeniem niektórych rzeczy, aby nie zranić Twoich uczuć. Jest to jednak proces zaawansowany i na pierwszej wizycie nie powinien mieć miejsca. Oprócz tego taka rodzicielska kontrola pozwoli Ci obserwować metody edukacyjne i terapeutyczne specjalisty oraz kontynuować je w domu. Dzięki temu cały proces będzie bardziej efektywny, a na dodatek upewnisz się, że Twoje dziecko faktycznie jest w rękach specjalisty z doświadczeniem i powołaniem.

Bibliografia: 

  1. Potrzebujemy pomocy, czyli jak wybrać psychologa dziecięcego.
  2. Diagnoza pedagogiczna w edukacji wczesnoszkolnej. Praktyczne wskazówki dla pedagogów specjalnych oraz case study, Małgorzata Łoskot. 
  3. Praktyczne zastosowanie psychologii rozwojowej w zagrodach edukacyjnych.
  4. Wczesne wspomaganie, wsparcie psychologiczno-pedagogiczne, Fundacja Instytutu Rozwoju regionalnego.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI