Powrót do szkoły bez stresu – jak przygotować dziecko?

Strefa rodzica

Powrót do szkoły bez stresu może być trudny dla dziecka, które przez dwa miesiące mogło cieszyć się wakacjami, zabawą i brakiem egzaminów czy prac domowych. Jednak, gdy wrzesień zbliża się nieubłaganie, a rok szkolny jest tuż za rogiem, warto zadbać o sferę emocjonalną dziecka, która bez wsparcia rodzica, może przekształcić się w niechęć i lęki. Jak zatem tego uniknąć?

 

 

Jak przygotować dziecko na powrót do szkoły?

Wśród psychologów istnieje termin “depresja pourlopowa” i dotyczy dorosłych, którym ciężko jest wdrożyć się w standardowy zakres obowiązków pracy, po udanym wypoczynku. Okres ten może utrzymywać się do około trzech tygodni, ale co ważniejsze, takie zjawisko nie przytrafia się jedynie osobom pracującym. Dzieci również mogą odczuwać „depresję powakacyjną”, która objawiać się będzie uciskiem w żołądku, bólem głowy, apatią lub bardziej zaawansowanymi objawami somatycznymi. Lęk jest naturalny, a świadomość nowych wyzwań i wyższej poprzeczki edukacyjnej, która wiąże się z przejściem do kolejnej klasy, może przytłaczać. Co jako rodzice możemy zrobić, by wyciszać negatywne emocje pociechy?

5 sposobów na powrót do szkoły 

Powrót do szkoły po wakacjach wymaga ponownego zaaklimatyzowania się w edukacyjnej rzeczywistości, dlatego pierwszym krokiem sprzyjającym łagodzeniu stresu powinna być rozmowa i budowanie pozytywnego nastawienia. Nie strasz, że za chwilę dziecko straci swobodę długiego spania, późnego chodzenia spać, wielogodzinnej zabawy z kolegami i “będzie musiało się UCZYĆ”. Niekiedy rodzice nie zdają sobie sprawy, ale nawet żartobliwe docinki, mogą wywołać niepotrzebny strach i niechęć. Zamiast tego zasugeruj, że pociecha spotka się po długim czasie z ulubionymi kolegami, nauczycielami i że będzie mogła im opowiedzieć, co ciekawego spotkało ją podczas wakacji.  

 

A co w przypadku, gdy dziecko nie chce chodzić do szkoły i reaguje płaczem, tupaniem lub rozpaczliwym smutkiem, mimo twoich usilnych zachęt i budowania pozytywnych wrażeń? Pamiętaj, że jego zachowanie ma swoje podłoże i przyczynę, dlatego rozmowa jest kluczowa do poznania problemu. Gdy będziesz wiedzieć, z czym mierzy się Twoje dziecko, będziesz w stanie odpowiednio zareagować i znaleźć idealne rozwiązanie sytuacji. Nie mów: Masz iść i koniec. Zamiast tego zadaj pytanie: dlaczego nie chcesz iść do szkoły? Często dopiero w takich skrajnych momentach rodzice mogą dowiedzieć się co, leży na sercu ich dziecka. Wykorzystaj zatem okazję i pokaż dziecku, że zawsze może przyjść do Ciebie ze swoimi problemami. 

 

Kolejnym krokiem jest powrót do bardziej uporządkowanego schematu dnia. Jeśli Twoje dziecko podczas wakacji mogło chodzić późno spać, dopilnuj, by przed okresem szkolnym uległo to zmianie. Z dnia na dzień, dzieciom trudno będzie zaakceptować dzwonek budzika i z entuzjazmem ubrać się do szkoły. Ponadto wypoczynek i unormowanie cyklu dobowego snu sprzyja pozytywnemu nastawieniu, które jest niezbędne. 

 

Bezpieczny powrót do szkoły wiąże się z przypomnieniami, które stanowią trzeci krok przygotowawczy. W ciągu wakacji wiele wskazówek i rodzicielskich rad mogło dzieciom “wylecieć” z głowy, dlatego cierpliwie przypomnij im, jak mają reagować w przypadku tarapatów, losowych sytuacji czy wypadków. Jeśli Twoja pociecha sama chodzi do szkoły, odśwież jej zasady bezpiecznego ruchu i zakomunikuj koniecznie, by po szkole wracała bezpośrednio do domu. 

 

Czwartym krokiem są wspólne zakupy! Niezwykle odprężające jest wybieranie nowych zeszytów i przyborów do pisania, dlatego pozwól dziecku samodzielnie dokonywać wyborów. Ulubione postacie na piórniku czy mazakach będą elementem wsparcia w pierwszych dniach szkoły i mogą nawet sprawić, że dziecko nie będzie mogło się doczekać, by ich użyć, czyli automatycznie chętniej wróci do szkoły. 

 

Piątym krokiem jest podkreślenie i uwypuklanie korzyści z chodzenia do szkoły. Jeśli dziecko będzie świadome, co umożliwi mu edukacja, łatwiej będzie mu angażować się w jej cały proces. Nie chodzi tu jednak o mówienie dziecku, że będzie miało dobrze płatną pracę – oczywiście to też jest ważne, ale bardziej skup się na tym, że rozwinie swoje naturalne talenty, umiejętności i poszerzy światopogląd, dzięki czemu w dorosłym życiu znajdzie pracę, która przyniesie mu satysfakcję. Dzieci nie myślą w kategoriach dorosłych i dobre zarobki nie będą dla nich aż tak atrakcyjne w wieku kilku czy kilkunastu lat, jak spełnienie marzeń. Jeśli dziecko lubi przebywać ze zwierzętami, lub pasjonuje się kosmosem, wykaż, że uczęszczanie do szkoły i pilna nauka sprawi, że będzie mogło zostać weterynarzem lub kosmonautą. To zdecydowanie ułatwi Twojemu dziecku dostrzeżenie pozytywów wrześniowych poranków.  

 

Jak przygotować dziecko do szkoły – pozostałe wskazówki 

 

Dobre przygotowanie do szkolnego powrotu to także wskazówka, jak nauczyć dziecko odpowiedzialności. Szkoła to element, którego nie możemy pominąć w życiu pod wpływem niechęci, kaprysu czy lęku. Jeśli dziecko to zrozumie, stanie się bardziej odporne psychicznie i nauczy się, że przed problemami czy trudnościami nie ma ucieczki, dlatego należy stawić im czoło. Takim sposobem myślenia charakteryzują się osoby dojrzałe, a przecież na takich ludzi rodzice chcą wychować swoje dzieci. Nie wahaj się również korzystać z pomocy specjalistów utrwalonych w książkowych opracowaniach. Pomocne mogą być te, poruszające tematykę emocji dzieci i psychoedukacji. Zawarte w nich rady łatwo możesz wprowadzić do codziennych relacji, dzięki czemu powrót do szkoły będzie znacznie przyjemniejszym wydarzeniem dla całej waszej rodziny.

Bibliografia:

1. Wsparcie zdrowia psychicznego uczniów, Wydawnictwo Forum Media.
2. Psychoedukacja Asertywność. Stres. Emocje. Samoocena. Komunikacja interpersonalna, Wydawnictwo Forum Media.
3. Razem z dzieckiem, Marzena Kędra Monika Zatorska, ORE.
4. Jak pomóc uczniom bezpiecznie wrócić do szkoły? Profilaktyka zaburzeń emocjonalnych, Jolanta Kamińska. 
5. 10 rad jak ułatwić dziecku z zespołem Aspergera powrót do szkoły, Diana Adreon.
6. Trudności dzieci w powrocie do szkoły, Joanna Wachowiak.

Przypisy